Runars (32) skjeggproblem har blitt til millionbutikk

Med kløe i skjegget, men uten forretningsplan, startet læreren Runar Gundersen opp Graabein. – Jeg hadde aldri trodd det skulle bli så stort, sier 32-åringen.

Det nærmer seg jul, men på kjøkkenet hos Runar Gundersen i Åkrehamn på Karmøy, lukter det verken julebakst eller grønnsåpe. Det lukter mann. Økologiske oljer med maskulint preg blandes sammen i nøye oppmålte mengder. Det er ikke rom for «en skvett» av det ene eller «en klunk» av det andre når skjeggolje skal produseres.

– Jeg bruker sju ingredienser. Alle er laget i Norge, og selve jobben gjør jeg for hånd. Skulle det vært maskiner som gjorde dette, så måtte jeg leid lokale og tatt produksjonen ut av hjemmet, forklarer Gundersen.

Følg divergent på Facebook og Instagram!

Ville løse egne plager

To år har gått siden 32-åringen lanserte sine første skjeggprodukter for salg i en hjemmesnekret nettbutikk. Da hadde han allerede brukt flere år på å utvikle oljeblandingen som skal gi et mykere skjegg og hindre hudirritasjoner og eksem.

– Graabein startet med at jeg selv har problemer med huden under skjegget. Jeg fikk utslett, svie og kløe straks det ble mer enn en centimeter langt, noe som gjorde det veldig ubehagelig å ha skjegg, forteller Gundersen.

Les også: Norge topper statistikken for testikkelkreft. Ingen vet hvorfor.

Han forsøkte flere produkter i jakten på å få bukt med problemene. Noen av dem fungerte bra, mens andre ikke fungerte i det hele tatt. Til slutt satt han igjen med en stor samling oljer, men ingen av dem ga ham akkurat det han var på leting etter.

Runar har bygd opp Graabein fra bunnen av. I år omsetter han skjeggprodukter for nærmere en million kroner.

Runar har bygd opp Graabein. I år omsetter han skjeggprodukter for nærmere én million. Foto: Jarle Pedersen

– Jeg begynte etter hvert å granske etikettene for å finne fellesnevnerne hos de produktene som fungerte. Etter mye fram og tilbake endte jeg opp med sju-åtte ingredienser jeg mente ville gi en løsning på hudproblemene, og begynte å eksperimentere med å produsere til meg selv. Det var aldri noen forretningsplan bak eller tanke at det skulle bli business ut av dette, sier 32-åringen.

Den spede begynnelse

Mye prøving og feiling fulgte. Med null erfaring fra lignende produksjon, kom kunnskapen sammen med resultatene. Men både han og venner falt etter hvert for produktene, og Gundersen begynte å leke med tanken om å tilby Graabein til andre med samme problemer.

Selv om business aldri var en del av planen i starten, var det nettopp business det etter hvert skulle bli for læreren fra Karmøy. I 2016 vil omsetningen ende på nærmere en million. Merkevaren Graabein har etablert seg, ikke bare i lokalområdet og blant Gundersens venner. I dag har han kunder over hele landet, uten at han lar seg stresse av den grunn.

Les også: Disse 123 år gamle buksene kan bli dine

– Jeg jobber fulltid som lærer, og har hovedinntekten min derfra. Dette er bare noe jeg gjør på kveldene når jeg har tid. For mange som driver butikk betyr en dag uten salg, en dag uten inntekt. For meg betyr det bare at jeg ikke trenger å gå på posten og sende varer dagen etter, forklarer 32-åringen.

– Jeg er ingen gründer

Men selv om suksessen har vokst seg stor på kort tid for Gundersen og Graabein, er det en tittel han fremdeles ikke vil ta.

Les også: Denne buksetrenden er eldre enn du tror

– Jeg er ingen gründer. Jeg har aldri sagt opp jobben min, lånt en halv million og gått all in. Jeg har som sagt aldri hatt noen forretningsplan, og har endret på mye fortløpende underveis. Men det er klart – skulle jeg satt meg ned og startet på nytt, så hadde jeg aldri gjort det på denne måten igjen, forklarer læreren.

Lojale støttespillere

Markedsføring har heller ikke vært en del av strategien bak salgssuksessen. Men til Gundersens store glede, har produktene og varemerket bygget seg opp det som nærmest er en fanskare landet over. Og enkelte går til det ekstreme for å vise sin forkjærlighet til Graabein.

– Det er veldig verdifullt. De er kjempeengasjerte og lojale, og markedsfører oss på eget initiativ i sosiale medier. En har til og med tatovert logoen over hele ryggen. Jeg har også fått spørsmål fra folk som lurer på om det kommer Graabein-jakker til salgs. Når jeg svarer at det tror jeg ikke, så spør de fint om de kan få lage en selv. Noe de selvsagt får, forteller Gundersen.

Engasjerte tilhengere av Graabein har gitt mye gratis markedsføring for Runar Gundersen. Foto: Pål C. Hornburg

Engasjerte tilhengere av Graabein har gitt mye gratis markedsføring for Runar Gundersen. Foto: Pål C. Hornburg

Les også: Den arktiske whiskyens inntog

Nye oljer plukkes fram og blandes. Produksjonen går sin gang på kjøkkenet hos lærer Gundersen. Og framtida for Graabein – ja, den blir til mens skjegget gror.

– Jeg tar det som det kommer. Etter nyttår ser jeg på regnskapet og prøver noe nytt, hvis det er økonomi til det. Vi får se hva som skjer, sier 32-åringen.