I seks år har Dave Roberts designet høyttalere. Hans nyeste oppfinnelse skal i stedet stoppe lyden.

I et grått forretningsbygg i kystlandsbyen Lancing, knappe to timer sør for London, er det hektiske dager. Hos de britiske høyttalerutviklerne i Flare Audio, har et nytt produkt tatt markedet med storm. Siden 2010 har selskapet jobbet med flere patenterte produkter og teknologier som skal ta følelsen av lyd til et helt nytt nivå.

Men for første gang i bedriftens historie er det ikke forsterking av lyd som står i fokus. Det er hvordan man kan stoppe den.

Ørepluggen Isolate startet, i likhet med mange andre oppfinnelser, med misnøye. Flare Audios grunnlegger og oppfinner, Dave Roberts, likte ikke ørepluggene som var på markedet. Silikon- og foamplugger tok bort for mye av lydbildet når han var på konserter, samtidig som de dempet for lite av de lavfrekvente lydene. Det måtte en helt ny tankegang til.

Lyden av stillhet

– Tanken om å bruke metall, kom da jeg skjønte at man måtte lage en fast vegg for å blokkere lyden i stedet for å skape en dempende effekt slik som materialer med mindre tetthet gjør, forklarer Roberts til divergent.

Les også: Torbjørn har besøkt 121 land – uten å bruke fly

Ideen kom fra hans tidligere arbeid med høyttalerkabinett og fjerning av vibrasjoner. Han begynte etter hvert å utvikle prototyper, teste dem og finne ut hvilke materialer som ga best effekt, og fant til slutt det han lette etter.

– Målet var hele tiden å blokkere lyden, noe som igjen vil redusere ørets påkjenninger og beskytte det bedre mot skarpe lyder, sier oppfinneren.

Ett års utvikling

Ørepropper er noe de fleste anser som en forholdsvis lite komplisert teknologi. Ganske enkelt noe man putter i øret for å beskytte dem bedre. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Vel, ifølge Roberts ganske komplisert.

Salget av øreproppen har gått over all forventning. Allerede omsettes Isolate for over en million kroner i uka. FOTO: Pressefoto

Den nye øreproppen ligner andre, med unntak av på ett punkt – materialet som er brukt. FOTO: Pressefoto

– Utviklingen av Isolate har tatt rundt 12 måneder siden det vi kan kalle unnfangelsen. Vi har brukt betydelige ressurser på å sikre at leverandørene har god nok kvalitet og leverer identiske produkter til kjøperne. Vi satser globalt, da må også kvaliteten være hundre prosent sikret, slår Roberts fast.

Foreløpig har han satt i gang produksjon av to typer av den nye øreproppen – en i aluminium og en i titan. Prisforskjellen på de to er ganske stor. Mens et par i aluminium koster ca 250 kroner, ligger et par i titan på omkring 480 kroner. Hovedårsaken til forskjellen er blant annet tettheten på metallet, der titan nærmer seg det dobbelte av aluminium og på den måten vil stoppe lyden mer effektivt, og selvsagt innkjøpsprisen på råstoffet.

Skyhøy omsetning

Med crowdfunding som utgangspunkt, fikk Flare loddet etterspørselen etter det som etter alt å dømme blir deres største bestselger siden oppstarten. Den skulle på sin side vise seg å være langt høyere enn det Roberts hadde forventet.

LIKER DU DENNE SAKEN? FØLG OSS PÅ FACEBOOK OG FÅ VARSEL HVER GANG VI LEGGER UT NYTT INNHOLD!

For selv om salget av den nye øreproppen ikke har kommet i gang i kommersielle kanaler ennå, er omsetningen allerede skyhøy.

– Vi kommer til å gå over til direkte- og kommersielt salg i løpet av 2017, eller kanskje så tidlig som desember i år. Da vil også kunder i Norge lettere kunne bestille produktet. Men vi selger allerede ørepropper for over fem millioner i måneden, og forventer en firedobling når vi får bedre salgsløsninger, forklarer Roberts.

Salget av Isolate har tatt av. Allerede selges ørepropper for mer enn en million kroner i uka.

Postsekker med øreplugger klare til å sendes. Mange øreplugger. FOTO: Naomi Roberts

Lokalene fylles med folk

Og mens salget av øreproppene fortsetter å øke, har nye utfordringer dukket opp hos det lille selskapet i landsbyen Lancing. Riktignok av det mer hyggelige slaget.

LES OGSÅ: DISSE 11 STEDENE BØR DU REISE TIL I VINTER

– Vi er stadig imponert av hvor mye ros og støtte vi får hver dag, og det overraskende salget har vært en utfordring i seg selv. Vi har vært nødt til å ansette folk til avdelinger som kundeservice, salgsstøtte og produktutvikling, og jobber allerede med å få på plass flere varianter av Insulate. Men det er utrolig gledelig å se mottakelsen vi har fått på markedet, sier grunnleggeren.

KJENNER DU NOEN SOM VIL LESE DENNE SAKEN? KLIKK HER OG DEL DEN PÅ FACEBOOK!