Jorunns barbersåper var omtalt som de beste i verden. Så la hun ned produksjonen.

Da Jorunn Hernes la ned Fitjar Såpekokeri i 2014, strømmet det på med mailer fra menn på jakt etter barbersåpene hennes. – Det var et rørende engasjement, sier kvinnen som sammen med to andre har startet opp produksjonen for fullt igjen.

Stormene kan være tøffe ute i havgapet på Fitjarøyene i Hordaland. Vinden som uler mens Nordsjøen slår mot fjæresteinene. Lukta av tang og tare som kastes opp og blandes med den salte sjølufta.

Det var ikke dette hun var vant med, Jorunn Hernes, da hun kom flyttende til Vestlandet fra Telemark. Men stillheten og de spesielle luktene ble fort noe av det hun forelsket seg mest i med stedet. Ja, dét og så ektemannen, så klart.

– Mannen min er fra Fitjar, og til slutt bestemte vi oss for å flytte tilbake hit. Det har vi aldri angret på, forteller Hernes.

Ryktet sprer seg

Stein for stein begynte hun i 2002 å  bygge opp Fitjar Såpekokeri, først som hobby. Inspirert av det lille stedet ute i havgapet og omgivelsene rundt, startet eksperimenteringen med lukter og aromaer. Først i form av vanlige såper, senere med hudprodukter.

Produktporteføljen vokste raskt, men barbersåpe var aldri i tankene. Inntil en dag en av kundene hennes plutselig tok kontakt og spurte om det ikke var mulig å lage dét også.

LES OGSÅ: RUNARS (32) SKJEGGPROBLEM HAR BLITT MILLIONBEDRIFT

– Jeg tenkte det hadde vært gøy å prøve, og brukte mannen min som prøvekanin underveis i utviklinga. Samtidig vokste den norske interessen for tradisjonell barbering i Norge, og rykter om produktene spredte seg både i Norge og til utlandet via forum på internett. Etter hvert kom det mailer fra utenlandske menn som ville ha tak i produktene. Det er fortsatt ganske uforståelig hvordan det bare skjedde, for jeg brukte ingen penger på å markedsføre meg, forteller såpekokeren.

Slutten på begynnelsen

Sju år brukte hun, før den perfekte oppskrifta på barbersåpe ble funnet. I mellomtiden vokste Fitjar Såpekokeri seg stadig større. Flere og flere produkter ble utviklet i det lille produksjonslokalet, og snart telte porteføljen over 100 produkter. I utlandet omtalte flere barbersåpene hennes som en av verdens beste. Omsetningen var høy nok for Jorunn til å drive på fulltid, og det var i utgangspunktet nok for henne.

Jorunn Hernes har produsert såpe på Fitjar siden 2002.

Men brått sa det stopp. Nye krav fra EU og Mattilsynet om sikkerhetsrapporter for hvert produkt, ble for mye for kvinnen som ville lage såpe, ikke fylle ut papirer. I 2014 sa det stopp.

– Jeg satte meg ned og forsøkte å sette meg inn i regelverket og skjemaene. Men den type arbeid er ikke noe for meg. Papirene og kostnadene ble rett og slett for mye. Med så mange produkter ville det tatt en evighet for meg å gjøre den jobben. Jeg ga rett og slett opp, sier Hernes.

Én blir til tre

Med det var det kroken på døra for det lille såpekokeriet i havgapet. Selskapet ble lagt ned, og Jorunn ble selv opptatt på andre fronter. Samtidig kom det stadig mailer fra menn både i Norge og utlandet. De lurte på hvor barbersåpen hennes hadde blitt av.

LIKER DU DENNE SAKEN? FØLG OSS PÅ FACEBOOK OG FÅ VARSEL HVER GANG VI LEGGER UT NYTT INNHOLD!

– Det var rørende å se reaksjonene. Jeg visste egentlig ikke at folk var så glade i det jeg produserte. Men jeg tror menn er veldig bevisste på akkurat det punktet. Finner de et produkt de liker, så vil de fortsette å bruke det i stedet for å lete etter noe nytt. Når det da plutselig forsvinner, prøver de alt de kan for å få tak i det igjen, forklarer Hernes.

Hun hadde ingen tanker om å starte opp igjen produksjonen, men da hun ble kontaktet av Mónica Sánchez og Fride Sandvik, ble fristelsen til slutt for stor. Sammen begynte de tre planleggingen av neste steg i Fitjars barberingshistorie – Fitjar Islands.

LES OGSÅ: DA KOLLEKTIVET FIKK ET LEDIG ROM, FIKK BJØRN EN IDÉ. FEM ÅR SENERE BRYGGER HAN OG AMUND ØL PÅ HELTID.

Kvinnen bak duftene

Ett års planlegging, prøving og utvikling senere – i høst startet kvinnene opp produksjonen for fullt. Med Jorunn som duftekspert, Monica som markedsfører og salgsansvarlig, og Fride som logistikkansvarlig, får hver av gründerne gjøre det de kan best.

Ingrediensene hos Fitjar Islands blandes sammen etter Jorunns nese.

– Forskjellen er at nå spiller vi på hverandres styrker i stedet for at jeg gjør alt alene. I ett år har de gamle kundene heiet oss fram, og nå skal vi endelig gjøre det vi er best på. Jeg konsentrerer meg om duftene og henter inspirasjon fra omgivelsene. Å dra ut om morgenen, hente torsk i rusene, kjenne luktene fra havet, fjellene og naturen her ute, og så ta med dem inn igjen og bruke som inspirasjon, forteller Hernes.

En halv million på tre måneder

I mens tar Sánchez og Sandvik seg av oppgavene med å få de nye produktene ut på markedet. Og akkurat dét har så langt ikke vært noe problem.

LES OGSÅ: ANDRÉ (41) PAKKET KOFFERTEN OG DRO TIL CALIFORNIA FOR Å BLI SKUESPILLER

– Vi var priviligerte som hadde en etterspørsel og et godt rykte blant barberingsnerdene allerede før vi startet produksjonen. Folk engasjerer seg i produktet, og vi har sett at menn virkelig er lidenskapelige når det kommer til barberprodukter. Jeg trodde de var originaler dersom de var så opptatte av slike produkter, men det viser seg at svært mange menn er lidenskapelige ovenfor barberutstyret sitt, forteller Sánchez.

Såpene kuttens for hånd før de legges i bokser.

Salgsstarten har gått over alle forventninger siden produktene ble introdusert for markedet for tre måneder siden. Allerede nærmer omsetningen seg en halv million. Det er ingen tvil om at de tre kvinnene spiller på det de selv kan best.

– Det har faktisk vært måneder der vi har solgt mest til utlandet. Det virker som om de har ventet på oss der også, ikke bare her hjemme. Blant annet har kunder i Storbritannia kjøpt en del, og det er i utgangspunktet et krevende marked å komme inn på, så vi er svært fornøyde med det, forteller Sánchez.

«Hello sir»

Men hva får tre kvinner til å satse på noe så maskulint som barberprodukter? Ifølge Hernes har flere av de utenlandske kundene fått seg en overraskelse nettopp der, når de tar kontakt med produsentene.

– Det er mange som ikke er klar over at jeg er kvinne. De sender mail og skriver «hello sir» eller lignende og blir ganske overrasket når jeg forteller at vi bare er damer her, sier Hernes og ler.

Salg for en halv million på tre måneder var fasiten etter oppstarten for Fitjar Islands.

Både hun og Sanchez tror likevel det kan være en fordel at også kvinner er representert på markedet for barberprodukter, der flere menn har satt i gang produksjon i Norge de senere årene.

– Vi forsøker å gjøre det så enkelt og allment som mulig. Man trenger ikke være kjempeinteressert eller nerd på barbering for å bruke barbersåpe eller skjeggolje. Alle klarer å skumme en såpe, sier Sánchez.

Nye muligheter

Planene videre er mange for Fitjar Islands, men å øke salget så mye som mulig, er selvsagt det første målet på lista. I tillegg flyttes produksjonen inn i helt nye lokaler allerede til våren.

LES OGSÅ: DAVE BRUKTE ETT ÅR PÅ Å UTVIKLE EN ØREPROPP. NÅ SELGER HAN FOR OVER EN MILLION I UKA.

Og mens byggingen pågår for fullt, dukker det opp nye samarbeidsmuligheter i den lille kystkommunen ute i havgapet.

– I det nye lokalet vil vi holde til sammen med blant annet mikrobryggeri og kafé. Der ser vi allerede på sjansene for å skape nye produkter sammen. Det skal bli svært spennende, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg er utrolig glad for at vi er der vi er nå i stedet for at det sa stopp på grunn av papirarbeid i 2014, sier Hernes.

Likte du denne saken? Trykk her for å dele den med dine venner på Facebook!