De hadde knapt rørt en sykkel siden barndommen. Nå har Lasse og Anders syklet halve Australia rundt.

Å sykle mer enn 13 ganger Trondheim-Oslo, eller det dobbelte av Tour de France, setter sine spor. Særlig når man starter totalt blottet for sykkeltrening.

En grå og fuktig marsdag setter sitt preg på Oslo. Vinteren er i ferd med å slippe taket, men det er fremdeles surt i lufta. Det er ikke mye som minner om kvelende varme, ekstrem luftfuktighet og intense sykkeløkter. Kanskje like greit, for en som har opplevd nettopp det i flere måneder i strekk.

Lasse Erik Hansen har nylig kommet hjem etter en tur av de sjeldne. Hverdagslivet er i ferd med å komme på plass igjen nå. Australia og et snitt på ti-tolv mil på sykkel daglig, virker fjernt.

LES OGSÅ: FORSKERNES ØL-OPPDAGELSE VEKKER OPPSIKT VERDEN OVER

– Det er veldig deilig, samtidig som det er litt vemodig at turen er over. Det er gøy at vi klarte å nå målet vi hadde satt oss, spesielt etter de siste 2500 km som har vært veldig varme, sier Hansen.

Et par kilometers grunnlag

Drøye fire måneder har gått siden han og kameraten Anders Kjensli pakket sykler, telt, soveposer og alt man ellers måtte trenge for å sykle over 700 mil. En distanse som tilsvarer Trondheim-Oslo drøye 13 ganger.

Les også: TORBJØRN HAR BESØKT 121 LAND – UTEN Å BRUKE FLY

Men mens hardbarkede syklister og mosjonister svetter over spinningsykkelen vinteren gjennom for de 54 milene fra Trøndelag til hovedstaden, var den en heller utrent duo som dro til den andre siden av jordkloden en vinterdag i 2016.

Formen var ikke på topp da de to startet på turen.

– Vi hadde knapt rørt en sykkel siden vi var små. Med unntak av noen få turer med bysykkel i 2012 og noen dager til og fra jobben, som var Grønland til Etterstad (tre kilometer journ.anm), var det null grunnlag, forteller Hansen.

Litt galskap, mye innsatsvilje

– Galskap, men imponerende, var reaksjonen til tidligere proffsyklist, Dag Otto Lauritzen, da han fikk høre om Hansen og Kjenslis plan. Selv ville han brukt noen måneder på opptrening, men berømmet likevel duoen for sporty satsing.

LES OGSÅ: DISSE 11 STEDENE BØR DU REISE TIL I VINTER

– Det at vi ikke hadde trent på forhånd, gjorde jo de første ukene ganske harde, og avstandene vi klarte å tilbakelegge ble begrenset. Likevel så vil jeg ikke si at jeg angrer. Vi hadde gjort oss selv en stor tjeneste ved å trene før avreise, men kontrasten i formen vi var i fra første til siste dag ville jo ha vært mye mindre, sier Hansen.

Et tosifret antall timer på sykkel daglig er hardt når man ikke har lagt grunnlaget på forhånd.

Kjensli sier seg enig i den vurderingen, selv om han i ettertid ser at et bedre treningsgrunnlag nok ville redusert tidsbruken en del.

Klikk her for å følge divergent på facebook!

– Vi tok det veldig rolig i starten og kjørte oss sakte, men sikkert i form. Sånn sett tilpasset vi form og forhold så godt vi kunne. Med et grunnlag, kunne vi gjort hele turen mye kjappere, men vi hadde fire måneder til rådighet og det skulle vise seg å være nok til slutt, sier 29-åringen.

Stikkende mygg og farlig trafikk

45 grader på det meste, satte riktignok mer enn bare fysisk form på prøve. I kvelende hete fikk begge syklistene kjenne på alvorlig dehydrering, og drakk på det meste 17 liter væske per dag. Men Australia er landet med kontraster, og det var også tilfeller av ekstremnedbør på turen fra sør til nord.

Ekstreme temperaturer og ekstremnedbør. Australia viste seg ved alle sider under turen.

– Det jeg ikke kommer til å savne er teltet som var som en badstue, med mygg som klarer å stikke deg gjennom innerteltet, mimrer Hansen.

Stikkende mygg til tross, det var også langt verre ting som kom i overkant nært på de to på veien.

– Det verste for min del, var et par anledninger hvor bilister mer eller mindre med vilje var farlig nær. En bil mistet også kontrollen på den våte veibanen og kom skliende opp på siden av meg. Det var en sånn nær døden-opplevelse, forteller Kjensli.

Spenning og vektnedgang

Advarslene fra venner og kjente var mange før de to kameratene tok turen til andre siden av kloden. For Hansens del ga det mer drivkraft enn skremsel. Uvissheten om hva som ventet, gjorde det hele mer spennende.

LES OGSÅ: DISSE SYKKELDEKKENE PUNKTERER ALDRI

Hadde dere gjort det om igjen hvis dere visste hva det innebar?

– Jeg tviler egentlig på det, og det er i alle fall ikke noe jeg skal gjøre igjen. Selv om jeg akkurat har kommet hjem så virke det ganske fjernt å sykle opptil 11,5 timer på en dag, sier Hansen.

– Det var bare gøy at folk ikke trodde på prosjektet, fordi det var aldri tvil om vi ville klare det, spør du meg. Men vi har hatt alle marginer med oss, og det må man ha, påpeker makker Kjensli.

Innimellom harde sykkeløkter ble kaloriinntaket dekket med øl og fastfood.

Marginer på riktig side til tross – kroppene til de to 29-åringene fikk kjørt seg hardt under turen. Da Darwin endelig var nådd, hadde begge to gått ned mellom 15 og 20 kilo hver.

– Det er mye, og det er klart det merkes. Vi spiste mye fast food på turen, fordi Australia er et land med britisk pub-kultur, så enkelte steder hadde vi ikke noe valg. Likevel ble det 15-20 kilo, og det sier litt om hvor tøft dette har vært fysisk, sier Hansen.

LES OGSÅ: PÅ DETTE HOTELLET SKAL ALLE ROM HA TAPPEKRAN OG SUITENS BOBLEBAD FYLLES MED ØL

Pedalfri

Mens Lasse har dratt tilbake til Oslo og jobb, har Anders unnet seg en mer behagelig avslutning på turen. To måneder med fri gir en litt enklere overgang etter fire måneder med pedaler under beina.

– Jeg får god tid til å omstille mentalt og tilpasse meg sivile rutiner igjen. Det blir selvfølgelig mindre sykkel, det er rett og slett umulig å opprettholde 8-10 timer på sykkelsetet i Norge med hverdagen vår. Syklene ble igjen i Australia også, så kanskje vi må kjøpe nye for å opprettholde formen vår, spøker Kjensli.

Hansen er litt mer usikker på det. Når forslaget om å prøve ut den store styrkeprøven Trondheim-Oslo, kommer responsen relativt kjapt.

– Sykkelen ble donert i Australia og den har foreløpig ikke vært savnet. Snarere tvert om.

LIKTE DU DENNE SAKEN? FØLG OSS GJERNE PÅ FACEBOOK VED Å TRYKKE HER!

Slik ser den altså ut på et kart, avstanden som tilsvarer mer enn 13 ganger Trondheim-Oslo.