Anders Selvig gikk fra å omsette bedrifter til undertøy. Fem år senere selges boxershortsene hans for 11 millioner.

Det ligger undertøy overalt på det seks kvadratmeter store kontoret til Anders Selvig i Sandvika. Kontorpulten, varestativ, hyller og kasser er fylt med boxershortser i forskjellige modeller og størrelser. Den enkle ideen han hadde som utgangspunkt, har fått et voksent varesortiment.

– Nå vurderer jeg å få produsert noen modeller med litt mer «flashy» farge på strikken, sier 44-åringen, mens han blar i bunken med boxershortser og viser frem stoffprøver.

Boxershorts på kjøkkenet

– Første gang ideen dukket opp, var på et dårlig nachspiel jeg hadde med noen venner. Vi kom inn på temaet boxershortser, og hvordan alle egentlig var like fra midjestrikken og ned, men ingen av dem holdt «utstyret» på plass. Det eneste som skilte dem, var logoen, forteller Selvig mens han finner frem et eksemplar for fabrikkens siste leveranse.

Les også: 8520 kvinner har talt: Menn er mer attraktive med skjegg

Tanken fra nachspielet i 2011, føyer seg på tidspunktet bare inn i rekken av produktideer hos den daværende finansmannen. Selv driver han til daglig med kjøp og salg av bedrifter, men lysten på å skifte beite og starte noe eget er stor, og ideen om boxershortsen synes god. I alle fall god nok til å havne på arket over ideer og produkter han allerede vurderer å realisere.

– Men jeg gikk etter hvert lenger med denne. Det endte med at jeg fikk sydd sammen en slags prøve på kjøkkenbenken. Den ble lagt bort en periode, men da jeg etter hvert tok den frem igjen, begynte jeg å tenke litt rundt varemerke og navn. Comfyballs var ledig som nettadresse. Det var egentlig bare å prøve, sier gründeren.

Undertøysfødselen

Sammen med kona får han sydd sammen et par prototyper hjemme. Innen han nærmer seg fornøyd med resultatet, føler han valget allerede er tatt. Med varemerket klart, sier han opp jobben og drar til Kina.

– Det ble en bratt læringskurve. Etter å ha brukt flere år på å kjøpe og selge bedrifter, skulle jeg plutselig ta stilling til utforming på midjestrikk og lengde på boxere. Det var ganske absurd, minnes Selvig.

LES OGSÅ: FÅ I NORGE VET HVEM HAN ER. I UTLANDET DUKKER MANNEN FRA TØNSBERG OPP PÅ LISTER MED VERDENS KJENDISER.

Fem år har gått siden den gang. I august 2012 lanseres Comfyballs, om enn i det stille. En hvit boxershorts med rød logo. Svært enkelt, og i stor kontrast til modellutvalget Selvig etter hvert har presentert. Han velger å starte rolig.

Den første modellen av Comfyballs ser dagens lys. Foto: Privat

Besøket hos fabrikken i Kina ender likevel med at det i starten av 2013 leveres 3000 boxere til det lille kontoret i Bærum. Samtlige av disse og ytterligere 1000 eksemplarer selges ut i løpet av året. Ingen store tall, men Selvig er fornøyd.

Oppbyggingen av et nytt varemerke på undertøysmarkedet er utfordrende. Han utvider likevel raskt porteføljen. Salget mer enn dobles i 2014, til 11500. Det samme skjer i 2015, hvor han også flytter produksjonen til Tyrkia for å kutte ned på leveringstiden. I 2016 når salgstallene 53000 boxershortser. Målet for 2017 er nok en dobling.

Les også: Norge topper statistikken for testikkelkreft. Ingen vet hvorfor.

– Jeg følte jeg nådde et tak med tanke på tidsbruk i 2015. Da Netthandelsgruppen viste interesse for et samarbeid, gikk jeg for det, og fra 2016 er det de som har hatt enerett på salg av Comfyballs, mens jeg tar meg av mye administrativt, produktutvikling og jobber i kulissene. I fjor solgte de mine varer for 11 millioner kroner, forteller 44-åringen.

Full stopp i USA

Med en god posisjon på det norske markedet, begynner Selvig etter hvert å se mot utlandet. USA er først ut, men viser seg å være problematisk. Han får rett og slett ikke registrert merkevaren Comfyballs som herreundertøy. Årsaken? De amerikanske patentkontoret opplever navnet som vulgært. To klager leveres, men til ingen nytte.

– Saken fikk massiv medieoppmerksomhet i USA, hvor flere store aviser omtalte avslaget. Det var litt spesielt, men samtidig veldig morsomt og mye verdt for merkevaren, sier Selvig.

LES OGSÅ: 123 ÅR GAMLE LEVI’S-BUKSER KAN BLI DINE

På ei hylle på kontoret glitrer det likevel i gullfargen på et vannmerket dokument fra amerikanerne. For til tross for avslag på klager – Comfyballs ble til slutt registrert som merkevarenavn i landet som den nåværende presidenten skal gjøre great again.

 

Patentbeviset i USA kom til slutt, om enn noe annerledes enn planlagt. Foto: Audun Hageskal

– Men ikke som herreundertøy. Jeg tenkte til slutt at jeg tester det samme navnet, men for dameundertøy, bare for gøy. Det gikk rett igjennom, sier boxergründeren og ler.

Tusenvis i retur

Problematisk inngang til det amerikanske markedet har så langt satt USA på vent for Selvig, men også i Storbritannia har ting gått i motbakke. Etter at han fikk en god kontakt, stoppet det plutselig helt opp. Årsaken var problemer på hjemmebane.

Les også: Norges svar på Hulk Hogan? Dette er landets wrestlere

– Han jeg hadde kontakt med, fikk samlivsbrudd og samarbeidet krasjet dessverre. Jeg sendte over 7000 boxere, men fikk nesten 5000 av dem i retur to måneder senere. Det var selvsagt kjedelig, sier Selvig, som ikke bærer nag av den grunn.

– Man lærer underveis i denne bransjen, og det gjør jeg i høyeste grad fortsatt. Jeg har vært på varemesser der folk virkelig er positive, og har fått kontakter både i Skandinavia, Tyskland og USA. Så vi får se hva som skjer fremover. Målet er å etablere seg i utlandet og få innpass i kjedene fremover, sier Selvig, som også har fått spørsmål fra privatpersoner om å sende boxere til Sør-Afrika, Spania og andre land verden over.

Les også: Runars (32) skjeggproblem har blitt millionbedrift

– De tar kontakt fordi de har sett eller lest om Comfyballs, også i land jeg ikke har vært eller markedsført produktet i det hele tatt. Det er utrolig moro når slike henvendelser kommer. Det viser også hvor liten verden er i dag, sier 44-åringen.

Teller boxere

Det var riktignok ikke undertøy han så for seg at han skulle drive med for ti år siden, finansmannen som den gang var i 30-årene og med utdannelse fra Handelshøyskolen. Drømmen om å starte noe eget og styre egen arbeidsdag, var likevel så stor at han hoppet i det.

Mye jobb til tross, Anders Selvig er glad han gikk fra finans til undertøy. Foto: Audun Hageskal

– Jeg hadde en ide om at det skulle bli litt mindre jobbing om jeg startet for meg selv. Men det har vel egentlig blitt mer. Ideen var likevel så god, og tilbakemeldingene på de første vareprøvene så positive, at det var egentlig bare å prøve. Etter disse årene er det bevist at nisjen fungerer i Norge, og da er jeg overbevist om at det vil funke i andre land også, sier Selvig.

Hva med savnet etter finansverden, har det vært sterkt?

– Egentlig ikke. Den jobben ble kjedeligere etter finanskrisen. I tillegg ble alt målt i penger. Nå måler jeg det i stedet i boxere, og det er egentlig mye morsommere, sier Selvig.

Liker du denne saken? Klikk her for å følge oss på Facebook!