Gründerne solgte for 100.000 kroner den første timen etter at kjelken ble lansert.

Seter, akslinger og kjelkeski ligger i kasser og utover gulvet på kontoret til Mathias Hansson (40) og Simen Fornes (39). De siste ukene har vært uvanlig hektiske på det lille kontoret i Uranienborg. Hyllen på den ene veggen er dekket av miniski. Eller OneFoot som den også har blitt kjent som, etter at de to barndomsvennene lanserte sin modifiserte versjon av lekeskien i 2012.

– Miniskien vår kom blant annet som et resultat av mange år med prøving og feiling i barndommen. Allerede den gang smeltet og modifiserte vi den gamle miniskien, for å få bedre grep og kontroll. Men det var rom for enda mer, forteller Hansson.

LES OGSÅ: DAVE BRUKTE ETT ÅR PÅ Å UTVIKLE EN ØREPROPP. NÅ SELGER HAN FOR OVER EN MILLION I UKA.

I det andre hjørnet av kontoret sitter en influensasyk Fornes og nikker. Ifølge kamerat og kollega Hansson var det han som pushet på ideen om at de måtte gjøre noe alvorlig med funksjonaliteten til miniskien. Vinterhiten, som så dagens lys på slutten av 60-tallet, hadde rett og slett ikke rettferdiggjort sin posisjon som populær vinterleke.

– Ikke godt nok

– Da jeg utdannet meg til industridesigner, ble Simen veldig ivrig på at vi endelig måtte gjøre noe med miniskien. Det endte med OneFoot, sier Hansson.

Les også: Brødrene var misfornøyde med capsene på markedet. I fjor solgte de sine egne for 7 millioner.

Fornes, med den unike kombinasjonen utdannet møbeldesigner, jobb som scenograf og fagbrev som pølsemaker, skyter raskt inn:

– Det var jo store rom for forbedringer og brukervennlighet. Bindingen løsnet ofte, og mistet man en reim var det krise. Det var rett og slett ikke godt nok, slår 39-åringen fast.

En ny vinter

Fire år med alvorlig utvikling, tok det. Resten av duoens inntog med den snowboardinspirerte miniskien på det norske markedet, er historie. De siste tre årene har omsetningen ligget stabilt på mellom 2,2 og 2,7 millioner kroner. Skien har også fått innpass i flere av landets største sportskjeder, og navnet OneFoot har blitt like etablert som miniski og jetski en gang var. Men en ny vår er på trappene for gründerne. Eller rettere sagt en ny vinter.

LES OGSÅ: RUNARS (32) SKJEGGPROBLEM HAR BLITT MILLIONBEDRIFT

– Miniskien var en ting. Men aking blir heller ikke tatt skikkelig på alvor, mener Fornes.

– Vi ønsker å tilføre aking et helt nytt moment. Skape en kjøreopplevelse. En følelse av kontroll og mestring, forklarer Hansson mens de to løfter prototypen av den nye doningen opp på pulten.

Ferrari-røde ski med svart metallramme og sete lyses opp av designerlampen i taket. Det er ingen tvil om at kjelken som har fått navnet SnowBob assosierer til fart.

Klikk her for å følge Divergent på Facebook!

Med aking som produktutvikling

Planen var klar, men prosjektskissene manglet, da de to troppet opp hos Innovasjon Norge for å søke støtte til å realisere drømmen om å revolusjonere aking. Etter miniski-suksessen hadde Fornes og Hansson en klar fordel: De hadde vist gjennomføringsevne.

Selv om skissene manglet, kunne de forlate møtet med 450.000 kroner i støtte, under forutsetning at de samarbeidet med designfirmaet Work. Duoen var klare for å starte på del to av vinterlekenes fornyelse.

Den første modellen ble skapt av blant annet ett skateboard og fire miniski. Foto: Privat

– Vi samlet sammen 5-6 mann og kjøpte inn en haug med akebrett. Vi ville teste hva som funket og hva som ikke var bra. Man kan si det var en ganske morsom måte å starte produktutvikling på, sier Hansson.

Én times neglebiting

Halvannet år har gått siden dagen i bakken. I hjørnet ved Hansson står det som har vært en av prototypene på veien mot duoens mål. Resultatet har blitt en slags hybrid mellom en kjelke og et skateboard, med fleksible ledd som styres ved hjelp av tyngdekraften når man lener seg fra side til side.

Mandag denne uken ble SnowBob lansert på finansieringstjenesten Kickstarter, med mål om å samle inn 100.000 kroner for å kunne sette i gang produksjonen.

Les også: Ideen dukket opp på et nachspiel. Anders byttet finanskarriere med undertøy.

– Vi ante virkelig ikke hvordan det ville gå. Det var en del neglebiting og nerver, for å si det mildt, sier Fornes.

Én time etter lansering, kunne de to imidlertid slå fast at målet og 100.000 kroners-grensen var nådd.

– Vi hadde jo et håp om å nå målet i løpet av første dag. Likevel, det var en utrolig lettelse å se at det skjedde så raskt, forteller Hansson.

Kjelken har tatt form i løpet av halvannet år. Foto: Privat

To dager senere har salget allerede mer enn doblet seg. Håpet er å nå nærmere en halv million, før finansieringen avsluttes etter en måned. Fornes er klar på at det vil gi dem store fordeler i det videre arbeidet.

– Det vil gi oss et veldig godt spillerom, slår 39-åringen fast.

Akegledens fordeler

Men det er ikke bare salget som har vært motiverende så langt. For allerede to dager etter lansering, har første potensielle mulighet til salg i Europa meldt seg i form av en fransk distributør. Ikke dagligdags dét, for to gründere med et produkt ingen har sett før.

Den nye kjelketypen skal gi en større følelse av kontroll. Her fra testing av prototypen. Foto: Håvard Schei

– Etter miniskien har vi også fått mailer fra foreldre som takker oss fordi barna legger fra seg nettbrettet og kommer seg ut. Det er utrolig motiverende å få slike tilbakemeldinger, sier Hansson.

Fornes sier seg enig, og legger til at det også finnes andre fordeler med å utvikle vinterleker.

– Begge vi to har barn selv, og vet jo at det eneste de egentlig vil, er å komme seg ut og leke. Ingenting er da bedre enn å kunne utvikle noe som gjør lekingen deres morsommere. Og så må vi jo innrømme at vi kanskje er over gjennomsnittet glad i å ake selv også.

Liker du denne saken? Klikk her for å følge oss på Facebook!