Det tok 38 minutter å nå første milepæl. Men bergenseren har ingen planer om å stoppe der.

– Og så er det bare denne igjen.

Paal Friele Grung legger den siste klokken klar for fotografen i andre etasje hos Peppes Pizza i Karl Johan i Oslo. I juli i fjor passerte han 13 år i restaurantkjeden, hvor han startet som tenåring. Men i dag er han ikke her for å servere gjester.

– De var snille med meg siden jeg har jobbet her, så jeg fikk lov til å bruke etasjen som fotostudio noen timer i dag, sier 25-åringen og ler.

Les også: Denne ørepluggen skal få deg til å forstå alle verdens språk

Fotograferingen gjøres unna før de 13 klokkene pakkes ned i en liten pappeske. Snart skal de og Grung bryte tidssoner sammen. Dette er den eneste dagen han har et par ledige timer til å la seg intervjue, før han reiser til Asia videre sørover til Australia. Alt for å bygge opp sin egen merkevare.

Klokkene er klare for Asia. Foto: Audun Hageskal

Fra pizza til mote

To måneder har gått siden lanseringen av klokkemerket Berg Watch på folkefinansieringstjenesten Kickstarter. På det tidspunktet hadde gründeren fra Fyllingsdalen i Bergen allerede lekt med ideen om sin egen klokkebusiness en god stund.

På CVen stod allerede motestudier fra New York og hans eget selskap, LustBox, hvor menn kan abonnere og få tilbehør som slips, armbånd og hudpleieprodukter levert i posten. Med det følte han erfaringene var god nok til å ta neste steg. Han sa opp den mangeårige jobben hos pizzarestauranten. Derfra gikk det ikke mer enn et drøyt halvår med planlegging til salgskampanjen var i gang.

LIKER DU DENNE SAKEN? KLIKK HER FOR Å FØLGE OSS PÅ FACEBOOK!

Små marginer og korte tidsfrister har han imidlertid fått kjenne på underveis. Særlig trekker han frem historien om hvordan logoen på baksiden av den første klokkekolleksjonen, som bærer navnet Ulriken og viser fjellet med samme navn, ble til. For selv om han selv satt med inspirasjonen fra hjembyen i vest og dens natur, manglet det grafiske.

LES OGSÅ: IDEEN DUKKET OPP PÅ ET NACHSPIEL. Nå selger ANDERS boxershortser for millioner

– Jeg var desperat og hadde bare to dager på meg til å få logoen på plass. Jeg kan ikke tegne grafikk selv, så jeg spurte en dyktig kamerat om hjelp. Han var opptatt, og plutselig stod jeg der helt tomhendt og med utrolig knapp tid. Jeg ante rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre da jeg la meg den natten. Men gode venner stiller opp, så da jeg våknet morgenen etter hadde kompisen min klart å rive seg løs fra jobb noen timer og tegnet et forslag. Da jeg så det i innboksen på mailen var den utrolig lettelse. Og resultatet var helt perfekt, forteller Grung.

Islandsk landsbygd

Det sveitsiske urverket med Ulrikens topp på baksiden er likevel bare en liten del av 25-åringens varemerke. For det er reimene som virkelig skiller Berg-klokkene ut i mengden. I jakten på materiale har gründeren tatt turen under vann – og funnet laksen.

LES OGSÅ: DE HAR SOLGT MINISKI FOR MILLIONER. NÅ SKAL MATHIAS OG SIMEN REVOLUSJONERE AKING.

– Kort tid etter at jeg fikk ideen om å bruke lakseskinn som reim, snakket jeg med bestemor. Av henne fikk jeg høre at det hendte de lagde sko av det materialet for lenge siden. Så da måtte det jo være sterkt nok til å lage klokkereimer av også, forteller bergenseren som gjorde som de norske vikingene og dro til Island.

På sagaøyas landsbygd fant han folkene som kunne behandle skinnet på en slik måte at det lot seg bruke til klokkereimer. Alt lå til rette for lansering.

På Island fant Grung skinnkvaliteten han ønsket. Foto: Richard Safin

– De er et av Europas beste garveri, og er utrolig flinke til å behandle lakseskinnet. Det var virkelig inspirerende å se håndverket de driver med der, forteller Grung.

38 minutters milepæl

Til tross for at han var fornøyd med produktet, var det ett stort usikkerhetsmoment igjen – hvordan markedet ville ta imot klokken. Selv satte han seg et mål om å samle inn 150.000 kroner i løpet av den første timen. Med en prislapp på knappe 1500 kroner var ikke nødvendigvis det noen enkel milepæl å nå. Og mens vennene prøvde seg med at han ikke måtte være skuffet om det tok lang tid, var bergenseren målrettet.

– 38 minutter tok det. 38 minutter, så var klokker for 150.000 kroner solgt. Da var det lov å juble, sier gründeren entusiastisk.

LES OGSÅ: RUNARS (32) SKJEGGPROBLEM HAR BLITT MILLIONBEDRIFT

Kampanjen skulle imidlertid ikke stoppe der. Da tiden var gått ut etter 30 dager, kunne Grung konkludere med et salg på nesten 900.000 kroner. Det tilsvarer over 20 klokker hver dag i løpet av perioden. I tillegg har mindre salg via andre kanaler ført til at han totalt allerede nærmer seg millionen.

– Jeg var fornøyd med starten, men at det skulle ende så bra, dét var jeg ikke forberedt på. Man håper selvsagt at salget skal gå så høyt som mulig, og jeg måtte selge minst 200 klokker for å i det hele tatt kunne sette i gang produksjonen. Den grensen ble fort nådd, sier 25-åringen.

Første steg på veien

De siste klokkene legges forsiktig ned i esken, klare for å bli med på eventyret i utlandet. En rekke butikker skal besøkes i løpet av de kommende ukene. Håpet er å få kontrakt med noen av dem, og på den måten ta første steg på veien til å etablere seg i utlandet.

LES OGSÅ: TORBJØRN HAR BESØKT 121 LAND – UTEN Å BRUKE FLY

– Norsk laks er jo stort i Asia, så jeg tror det kan slå an, sier Grung før han tar farvel, med lovnader om å gi lyd fra seg om hvordan det går på ferden.

Knappe tre uker senere tikker et bilde inn på mail sammen med følgende beskjed:

Paal Friele Grung på plass i Asia. Foto: Privat

– På plass på t-banen i Hong Kong her. Fikk avtale med tre butikker i Australia foreløpig, men venter svar fra et par i Melbourne og Hong Kong. Ble også kjent med noen av Australias største herrebloggere, så de skal markedsføre produktet for meg der nede.

Tiden vil vise hva som skjer videre.

Gå ikke glipp av vår neste artikkel – klikk her og følg Divergent på Facebook!