Han har gått fra å selge barberprodukter fra en kasse under senga til å omsette for over 30 millioner. Andreas Doppelmayr er fremdeles ikke lei av høvler og såpe.

Summingen fra barbererens skjeggtrimmer høres jevnt i barbersalongen til PelsPels i Storgata. Lokalet som tidligere ble brukt som lager for pels fra mink og rev har fremdeles hår i fokus, om enn på et annet nivå enn tidligere. Skjeggete fjes pakkes inn i varme, dampede håndklær mens barberkniven får en siste sjekk. På den andre siden av glassveggene som omkranser salongen, holder destilleriet og cocktailbaren Himkok til. Bassen fra Cypress Hills Tequila Sunrise slår tungt i høyttalerne, mens bartenderen gjør klart til ettermiddagens servering.

– Jeg fikk min første klassiske barberhøvel av vertsfaren min, da jeg var på utveksling i USA i 2003-04. Du kan vel egentlig si at interessen startet der, sier Andreas Doppelmayr.

Tretten år senere har den halvt østerrikske 30-åringen nylig ansatt sin fjortende barberer. Med tre salonger spredt rundt i Oslo, har barbering gått fra sær hobby til big business for gründeren.

LES OGSÅ: 8520 KVINNER HAR TALT: MENN ER MER ATTRAKTIVE MED SKJEGG

Barberhøvelen som startet det hele. Foto: Privat

Fra vugge til millionbedrift

Det startet derimot i langt mindre skala for Doppelmayr. En enkel nettbutikk ble snekret sammen i studietida, hvor han solgte et utvalg barberutstyr som fikk plass i en kasse under senga på hybelen. Høsten 2006 ble begynnelsen på det som senere har blitt en millionbedrift. Barbershop hadde sett dagens lys.

– Jeg holdt på sånn i mange år, og det fungerte greit. Men så er det noe med at man må ta et valg på et tidspunkt. Skal man prøve å leve av det på fulltid eller skal man avvikle og bruke tiden sin på noe annet. Salget ble etter hvert så stort at det tok mye tid med pakking og sending, og ble jeg nødt til å bestemme meg, forklarer Doppelmayr. Med flere år bak seg i Oslo er den vanskelig å skimte, men valdresdialekten bryter iblant igjennom, og vitner om en oppvekst i et dalføre noen mil lenger nord.

LES OGSÅ: RUNARS SKJEGGPROBLEM HAR BLITT MILLIONBUTIKK

Interessen for barbering og barberprodukter utviklet seg i takt med salget. Den daværende studenten ble etter hvert mer og mer oppslukt av feltet. Men nerd? Doppelmayr drar litt på det, usikker på om han kjenner seg helt igjen i den beskrivelsen. Likevel – hjemme hos gründeren ligger det ting som ikke akkurat er standardutstyr for de fleste menn. Barberkniver fra Japan. En annen med skaft av mammuthorn.

– Jo da, jeg er kanskje litt nerd, erkjenner han.

Men hvorfor akkurat innen barbering?

– Nei, si det. Det lå jo en utfordring i å få noe som er ganske kjedelig til å bli mer moro. Så blir man oppslukt, da.

Når støvet legger seg

Etter flere år med Barbershop, skulle et møte med senere kollega Erlend Simensen i 2011 bli det som virkelig fikk fart på veksten. Simensen, med sin forkjærlighet for klær, kjente i tillegg sykkelekspert Johan Brox fra deres felles tid i Klassekampen. Da de tre endelig møttes året etter, ble det klart at de sammen ville starte butikk.

Les også: Solgte klokker for 900.000 på én måned. Nå vil Paal (25) ta verden med storm.

Det er vinteren 2013 da lufta i et nedslitt lokale på Grünerløkka fylles med pussestøv. Verktøy og arbeidslamper fyller gulvet. Ute er det 15 kuldegrader, og døra står på vidt gap for å unngå hosteanfall blant de tre som jobber inne så svetten renner.

Lokalet på Grünerløkka ble pusset opp fra bunnen av. Foto: Privat

– Vi lærte alt vi kan om tapetsering og gulvlegging i løpet av de månedene vi holdt på. Det var en risiko, for vi la ned mye tid og innsats for å få lokalet klart. Men vi hadde tro på at dette skulle gå, sier Doppelmayr.

LES OGSÅ: NILS BLE ÅRETS SKJEGG 2016: – ALLE MENN BØR PRØVE Å LA SKJEGGET GRO

Noen måneder senere, i april samme år, åpner de tre dørene. Butikken Dapper, med barberprodukter, klær og sykler som hovednisje, er et faktum.

En herre med bart i glass og ramme

Selv om Dapper åpner, fortsetter imidlertid Barbershop å vokse på egenhånd. I 2014 åpnes den første barbersalongen. Året etter kommer nummer to, og høsten samme år den tredje, da Oslos eldste barbersalong blir tatt over etter at eieren går bort. Men i 2015 fusjoneres til slutt barberbedriften med Dapper. To suksesser blir til én.

Nylig ble barberer nummer 14 ansatt hos PelsPels. Foto: Audun Hageskal

Sammenslåingen vises også på økonomien. I 2015 nærmer Dappers inntekter seg 28 millioner. 2016 blir ikke dårligere, med 30,2 millioner. Omsetningen har økt kraftig siden Doppelmayr solgte barberutstyr fra en kasse under senga på hybelen. Men høvler, barbersåper og olje står likevel for 50-60 prosent av inntektene.

LES OGSÅ: MORTEN VIL SAMLE SKJEGG-NORGE TIL ETT NETTVERK

– En gang gikk jeg 16 måneder uten å barbere meg. Det ble ganske langt. Da jeg til slutt tok skjegget, ble det rammet inn. Det henger på veggen der borte, sier 30-åringen og peker bak kassen i barbersalongen.

Andreas Doppelmayr sjekker barberknivene hos salongen i Storgata. I bakgrunnen henger hans tidligere skjegg. Foto: Audun Hageskal

Ved siden av et skilt hvor shaving står skrevet med versaler, skimtes noe stort og mørkt sammen med en bart. Alt nøye dandert i glass og ramme.

– Nå har jeg bare såpass mye at det fungerer fint å teste nye skjeggprodukter i. Akkurat dét er fremdeles noe av det jeg liker best med denne jobben. I perioder arbeider jeg opp imot 350 timer i måneden, men jeg synes likevel ikke barbering har gått tilbake igjen fra å være moro til å bli kjedelig, sier Doppelmayr.

Gå ikke glipp av vår neste artikkel – klikk her og følg Divergent på Facebook!